Utdrag ur Ovidius- Ars Amatoria "Kärlekskonsten"

[Bild på bokomslaget]Jag läser för tillfället Kärlekskonsten, skriven av Ovidius (44 f.kr. - 18 e.kr.) Jag läser den på både svenska och latin, för att jag... är töntig;) Jag har hoppat av franskan och tagit upp latinet igen och det känns helt rätt :) Franska kan jag lära mig när som helst, det är lite svårare med latin. Nu ska jag lägga mig i soffan med mitt te och fortsätta på min stickning, har nu börjat med strumpstickning. Tror ni jag kommer ge upp?;) Den sover lever får se helt enkelt...
Jaja, här är i alla fall är ett utdrag ur första boken, Ars Amatoria:


"Liksom man faktiskt skäms ibland att börja, så känns det
skönt att ge efter så snart ens moatjé satt igång.
Alltför stor tillit har en ung man till den tjuskraft han äger,
om han väntar tills hon först säger klart vad hon vill.
Första steget skall mannen ta, skall be och beveka;
välvilligt bör hon sen uppta hans smickrande ord.
Skall hon bli din, så be henne! Allt vad hon vill är att åtrås;
nämn varför du är så kär och när du kände det först."

"Scilicet ut pudor est quaedam coepisse priorem,
sic alio gratum est incipiente pati.
A! Nimia est iuveni proppriae fiducia formae,
expectat si quis, dum prior illa roget.
Vir prior accedat, vir verba precantia dicat:
excipiat blandas comiter illa preces.
Ut potiare, roga. Tantum cupit illa rogari.
Da causam voti principiumque tui."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0