Latinlatinlatinlatin

voco

presens indikativ

jag kallar

voca-ba-m

imperfekt indikativ

jag kallade

voca-re-m

imperfekt konjunktiv

jag kallade/ skulle kalla

 

 

vocav-i

perfekt indikativ

jag har kallat/ jag kallade

vocav-era-m

pluskvamperfekt indikativ

jag hade kallat

vocav-isse-m

pluskvamperfekt konjunktiv

jag hade kallat/ jag skulle ha kallat


Tror seriöst jag håller på att bli dum i huvudet här. Particip, indikativ, imperativ och konjunktioner. Deklinationer, aktiva former, presens particip attribut och pluskvamperfekt konjunktiv. När man äntligen fattar något så fastnar man på nästa. Usch och fy och blä. Latin som huvudämne på universitetet? Nä, tror inte det. Biämne...


Här är en av mina många karusellbilder jag har på datorn. För att muntra upp stämningen lite:D

/Suzanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0