Kycklinggulasch

Nu tänker jag ge mig ut på farligt vatten här och göra ett matinlägg. För första gången ska jag dela med mig av min matlagning. Kvällens middag: kycklinggullasch.

Ingredienser:
1 st gul lök
1 st palsternacka
100 gr rotselleri
1 st morot
1 st gul paprika
100 gr rotselleri
500 g kycklingfilé
1 burk krossade tomater
4 dl baldoris

Kryddor:
1 msk paprika pulver
2 msk tomatpuré
3/4 tsk kummin
½ tsk dijonsenap
1 tsk mejram
8 g hönsbuljong

Sallad:
½ huvud isbergsallad
½ gurka
2-3 st tomater
1 dl crème fraiche

Börja med att koka riset med ca 6 dl vatten. När det har börjat koka så rör man om en gång och sen låter man det koka 10-15 minuter.

Sen hackar man den gula löken, skalar och river palsternackan, rotsellerin och moroten grovt med ett rivjärn. Papriken skivar man i tuna skivor.

Efter det så tärnar man kycklingfilérna och bryr dem i en stekgryta i ca 2 msk olja.

Ta sedan kycklingen åt sidan och fräs istället rotfrukterna och löken i olja i samma stekgryta. Vänta med paprikan.

När grönsakerna har mjuknat så häller man i kycklingen igen. Häll i de krossade tomaterna och krydda med salt och peppar samt alla "kryddor":) Låt puttra i 5 minuter.

Häll i paprikaringarna den sista minuten.

Släng ihop en sallad med strimlad isbergsallad, gurka, tomat och grovt riven morot. Servera med en klick crème fraiche.

Voilá!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0