Somnar stående

Är så galet trött att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen. Sängen borde vara det första alternativet men den är inte bäddad och dessutom är den full med böcker! Ge mig helg!! Låt den här pusselveckan vara över nån gång:'(
Om ni undrar över hysterin i min röst (som borde framgå i texten) så har jag besökt 4 kyrkor idag.
Tack hej.

Ännu ett utdrag ur Ovidius- Ars Amatoria "Kärlekskonsten"

Cede repugnanti: cedendo victor abibis;
fac modo, quas partes illa iubebit, agas!
Arguet: arguito; quicquid probat illa, probato;
quod dicet, dicas, quod negat illa, neges.
Riserit, adride. Si flebit, flere memento.
Imponat leges vultibus illa tuis.
Seu ludet numerosque manu iactabit eburnos,
tu male iactato, tu male iacta dato.

Trilskas din dam, så ge efter: det gör att du vinner segern;
se blott till att du då spelar den rollen hon vill!
Klandrar hon något, håll med och gilla allt hon gillar,
säger hon ja, så säg ja, neka, om hon säger nej.
Skrattar hon, skrattar du med; om hon gråter, så glöm ej att gråta.
Rätta ditt minspel helt efter den önskan hon har.
Kastar hon tärningar, gjorda av elfenben, medan ni spelar,
kasta då uselt, du, gör sedan dåliga drag.

Alla kan göra något

Det här gynnar nog alla. Nu säljer jag mer kläder på Tradera och pengarna går till Rädda Barnen och de som drabbats av översvämningarna i norra Indien och Pakistan. För att komma till mina auktioner --->klicka här<---



Foto: Nils Horner

Det kanske inte är mycket men det är i alla fall något:)

Boots

Igår hittade jag de här sköna stövlarna inne på Stadsmissionen. Har letat länge efter ett par helsvarta boots och så fann jag dem!

Stickade strumpor

Mormor är här och hade med sig ett par nystickade strumpor! Galet skönt att glida runt i:)


Torsdagens kap

Eller onsdagens? Nu minns jag faktiskt inte^^ Men det här följde med hem någon gång i veckan:

En sjal från Gina.



Och en annan, lite lurvigare halsduk från Gina:


Sen köpte jag och Sofia likadana ringar på Indiska. Kompisring!^^

Går det att ta smickrande bilder på händer? Jag fattar det inte! Mina ser alltid knubbiga eller felformade ut....


Sushi

Idag har jag varit på söder med mamma. Vi har shoppat en massa och så åt vi sushi:) Ska visa en annan gång när inte en pizza står i ugnen och väntar på mig;)
Igår tog jag och Sofia visum-bilder efter skolan, sen åkte vi hem till henne och kollade på Sex  & the City (vi har två avsnitt kvar!!). På något sett lyckades hon få hjärnskakning, inte så kul...
Sen åt jag och min familj middag hemma hos några bekanta. Festade till 03.00... Kom hem och dog.
Det fredagen det.

I torsdags träffade jag Mimmi! Min bästa vän sen -98:D

Nu kom Nikko:)

Nya Blusar

Köpte två blusar idag på stan. Kunde inte låta bli, de var så himla söta! Kanske hade jag även Indien i åtanke... Har dock lite panik, vad har man på sig där? Antar att man måste täcka benen:/ Jaja, det löser sig nog.

Båda är köpta på H&M.


Project India

Nu har jag gjort en helt ny hemsida för min och Sofias blogg "Project India". Tänkte att det skulle vara lättare med en helt ny adress än en co-blogg med min blogg;) Så den nya adressen är alltså projectindia.webblogg.se.

Där kan ni läsa om uppdateringar angående vårt projektarbete.

Catullus

Odi et amo. Quare id faciam, fortasse.
Nescio, sed fieri sentio et excrucior.
Jag hatar och jag älskar. Varför gör jag det, kanske du frågar.
Jag vet inte, men jag känner att det sker och plågas.


Höst

Löven faller från träden, regn mest hela tiden och nu duger inte bara skinnjackan. Måste ta fram allt stickat... MEN jag tycker hösten är så himla mysig. Har ljus tända i hela lägenheten och myser runt i mina leopardtofflor och dricker te medan jag lyssnar på bra musik. Det är höst när den är som bäst.

Nu ska jag brainstorma lite till skoltidningen, det är ett väldigt svårt tema den här gången och jag vill göra en snygg debut. Kanske lägger upp den här om en månad eller nåt:)

Kycklinggulasch

Nu tänker jag ge mig ut på farligt vatten här och göra ett matinlägg. För första gången ska jag dela med mig av min matlagning. Kvällens middag: kycklinggullasch.

Ingredienser:
1 st gul lök
1 st palsternacka
100 gr rotselleri
1 st morot
1 st gul paprika
100 gr rotselleri
500 g kycklingfilé
1 burk krossade tomater
4 dl baldoris

Kryddor:
1 msk paprika pulver
2 msk tomatpuré
3/4 tsk kummin
½ tsk dijonsenap
1 tsk mejram
8 g hönsbuljong

Sallad:
½ huvud isbergsallad
½ gurka
2-3 st tomater
1 dl crème fraiche

Börja med att koka riset med ca 6 dl vatten. När det har börjat koka så rör man om en gång och sen låter man det koka 10-15 minuter.

Sen hackar man den gula löken, skalar och river palsternackan, rotsellerin och moroten grovt med ett rivjärn. Papriken skivar man i tuna skivor.

Efter det så tärnar man kycklingfilérna och bryr dem i en stekgryta i ca 2 msk olja.

Ta sedan kycklingen åt sidan och fräs istället rotfrukterna och löken i olja i samma stekgryta. Vänta med paprikan.

När grönsakerna har mjuknat så häller man i kycklingen igen. Häll i de krossade tomaterna och krydda med salt och peppar samt alla "kryddor":) Låt puttra i 5 minuter.

Häll i paprikaringarna den sista minuten.

Släng ihop en sallad med strimlad isbergsallad, gurka, tomat och grovt riven morot. Servera med en klick crème fraiche.

Voilá!

Popcorn

Hej hej. Nu sitter jag här med min engelska, tråkigt, men det funkar. Har på tv:n i bakgrunden, lite spännande är det:P Imponerande att SD kom in i Riksdan, får se vart det leder...

Igår hade jag haj-kväll i min föreningslokal. Jag, Isabelle, Laura och Niklas hade bunkrat upp med en massa filtar, öl, chips, cola, popcorn och hajdokumentärer. Vi kollade på 2 olika hajdokumentärer och sen en hajfilm. Vi avslutade med Sex & the City filmen. Hur konstigt det än må låta så var det himla mysigt :D Sen sov jag hos Nikko. Vill aldrig sluta pussa och krama honom, han är så himla fin förstår ni. Och jag är så kär<3

Idag så har jag röstat och varit hos morfar. Vi åt hummer hos morfar. Sen pratade vi om gamla minnen, om när vi åt hummer... Trevligt. Jag träffade dessutom min gravida moster :D Hon är fin hon.

Min yngsta dotter, Alexa, mår för övrigt bra. Hon gillar att följa med mig vart jag än går på dagarna. Jag skyddade henne mot en getingattack häromdan, det tyckte hon var läskigt:)

Såhär såg jag ut idag, favorit t-shirt/linne på;)

Nu verkar det dra ihop sig på tv:n. Dags att äta upp de sista popcorna och heja in i sista sekunden!

Tingeling

Om jag nån gång blir på dåligt humör, behöver jag bara kolla på den här. Svensk humor när den är som bäst:D


Brazze<3

Gårkvällen ägnade jag med min lilla hund i knät. Hur fin är han inte på en skala? Det är så himla mysigt när man fryser och han kryper upp och lägger sig på en, varm och gosig hund.

Djäkninnor

Idag har det varit en fotodag. Jag har varit med på 4 olika skolfoton/föreningsfoton. Det har varit så himla värt :D Lovar att lägga upp dem när jag får hem katalogen ;) Djäkninnefotot blev dock inte av, överbelastning av tjejer ni vet^^ Det är, vad jag har hört, uppskjutet till imorgon.

Notis: För er som inte går på Södra och inte har en aning om vad djäkninnor är, skäms på er. Nej men Södra Latin har sedan hundratals år tillbaka haft en förening som heter Djäkne, på den tiden gick bara killar i skolan. Det var en förening för teoretiker, alltså hör alla esteter egentligen inte hemma på Södra;) När tjejer senare fick äran att gå på Södra bildades snabbt Djäkninnor. Djäknar har ett julspel varje år där de återspelar kristi födelse, gör narr av lärare och framförallt, utrotar esteter. Kort sagt, årets höjdpunkt. Djäkninnornas jobb är att styra upp efterfesten;)

Så här är vi, fyra av årets ca 100 djäkninnor:

Måste försvara mina kära väninnor och nämna att de inte har hela munderingen på sig;)

Mulberry Alexa

Jag blev idag ägare till en sprillans Mulberry Alexa. Det luktar numera läder i hela mitt rum och jag är så glad. Äntligen är du min!

Everybody loves you

Vains of Jenna's musikvideo har äntligen kommit! "Everybody loves you when you're dead" heter låten och Clara och jag är med i den;) Vi är dödsgamar... Vi hade så himla roligt under inspelningen! Älskar de där killarna :D



Hetare dödsgamar får man leta efter ;)




Utdrag ur Ovidius- Ars Amatoria "Kärlekskonsten"

[Bild på bokomslaget]Jag läser för tillfället Kärlekskonsten, skriven av Ovidius (44 f.kr. - 18 e.kr.) Jag läser den på både svenska och latin, för att jag... är töntig;) Jag har hoppat av franskan och tagit upp latinet igen och det känns helt rätt :) Franska kan jag lära mig när som helst, det är lite svårare med latin. Nu ska jag lägga mig i soffan med mitt te och fortsätta på min stickning, har nu börjat med strumpstickning. Tror ni jag kommer ge upp?;) Den sover lever får se helt enkelt...
Jaja, här är i alla fall är ett utdrag ur första boken, Ars Amatoria:


"Liksom man faktiskt skäms ibland att börja, så känns det
skönt att ge efter så snart ens moatjé satt igång.
Alltför stor tillit har en ung man till den tjuskraft han äger,
om han väntar tills hon först säger klart vad hon vill.
Första steget skall mannen ta, skall be och beveka;
välvilligt bör hon sen uppta hans smickrande ord.
Skall hon bli din, så be henne! Allt vad hon vill är att åtrås;
nämn varför du är så kär och när du kände det först."

"Scilicet ut pudor est quaedam coepisse priorem,
sic alio gratum est incipiente pati.
A! Nimia est iuveni proppriae fiducia formae,
expectat si quis, dum prior illa roget.
Vir prior accedat, vir verba precantia dicat:
excipiat blandas comiter illa preces.
Ut potiare, roga. Tantum cupit illa rogari.
Da causam voti principiumque tui."


Best of Berlin

Idag har Tyskland tagit en älskling ifrån mig men jag fick hem en annan. Ett fint brev från Berlin!

I det tyska kuvertet fanns inget mindre än min nya klänning från Kissin' Bomb's! Så himla lägligt:) Den luktade massa rök, Berlin<3

Halva blodröd, halva leopard<3 Tack pappa!

Min fina gadd tar sig;)


Smokin' på Harry's

Igår spelade bästa Smoking Barrels på Harry B James. Det var skitkul att se, speciellt för att Erik var stand-in sångare. Lukas var tydligen hemma och var sjuk. Buhu.

Härär Erik! Fusklappar får man ha om man bara haft 4 timmar att lära sig alla låtar på;)

Nikko sjöng:D

Och vem spelade gitarr då om inte Oskar? :D

Sen fick Niklas tillbaka gitarren och jag ville bara äta upp honom:P


Hej Oscar!

Jag hängde med de här filurerna^^

Och såhär såg jag ut, tönten i hörnet:)


Sista Sommar

I fredags hade Laura världens mysigaste middag hemma hos sig och alla 8 tjejer var på plats. Vi åt god mat, lyssnade på dålig/rolig musik och pratade hela kvällen. Sen drog vi vidare till Sommar. Vi tar bara bilder från Sommar;)








Sunday

Fiesta! Nu drar jag hem till älskade Nikko. Han och Smokin' Barrels har spelning ikväll på Harry's! Ses vi där?



När man städar

Fick för mig att städa skrivbordet lite för att rensa tankarna, vad hittar man då?  

1. 3 par öronpropar, hittar de aldrig när jag behöver dem, de bara hamnar där efter konserter^^
2. En konsert-biljett. 
3. 17 skruvar o spikar.
4. 8 pennor (var är de när jag letar?)
5. En påse med nya block (hur fan kan man glömma att man köpt något?? Jag äcklar mig själv ibland alltså).
6. 3 trådrullar:P
7. 3 tattueringstidningar.
8. 5 garnystan^^
9. En hel tapetrulle:D
10. 3 händlås!!!

Så nu ser jag vilken färg mitt skrivbord har igen! Snart ska jag ta itu med den andra bloggen, måste fixa designen igen eftersom den laggar. 
 
Nu: Billy Idol- White Wedding<3


I'll feel better tomorrow

Talk to me softly
There is something in your eyes
Don't hang your head in sorrow
And please don't cry
I know how you feel inside I've
I've been there before
Somethin is changin' inside you
And don't you know

Don't you cry tonight
I still love you baby
Don't you cry tonight
Don't you cry tonight
There's a heaven above you baby
And don't you cry tonight

Give me a whisper
And give me a sign
Give me a kiss before you
tell me goodbye
Don't you take it so hard now
And please don't take it so bad
I'll still be thinkin' of you
And the times we had...baby

And don't you cry tonight
Don't you cry tonight
Don't you cry tonight
There's a heaven above you baby
And don't you cry tonight

And please remember that I never lied
And please remember
how I felt inside now honey
You gotta make it your own way
But you'll be alright now sugar
You'll feel better tomorrow
Come the morning light now baby

Another day

Hej hej.
Det blir som sagt lite torrt här i bloggen när jag börjar skolan. Har inte haft så mycket men jag glömmer liksom att fota på dagarna och jag tycker inte om inlägg utan bilder;) Skolan funnkar faktiskt, har inte så jobbigt schema. Människorna är underbara som alltid. Lite nytt då:

1. Jag har börjat läsa tyska, kan vara det bästa jag gjort på länge:D
2. Vi har fått en japansk utbytesstudent i klassen, så himla söt!
3. Jag har börjat läsa en foto-kurs i skolan, himla skoj!
4. Jag vårdar min nya gadd.
5. Får hem en Alexa vilken dag som helst<3
6. Sålt en massa på tradera.
7. Måste ju visa er mina nya älsklingar; filofaxen och Dianan. Tar det nån annan dag;)
8. Sara fyllde 18 igår! Ett stort grattis!
9. Peppar sönder inför mitt och Sofias projektarbete. Har dessutom skapat en ny blogg som man kommer till här ovanför, mer info om den en annan dag;)


Nytt lingerie-plagg från Beyond.


RSS 2.0